Model: Ikarus 66
Lata produkcji: 1955 - 1973
Model: Ikarus 66 (1972 r.)
Producent: IXO Models
Ikarus 66 został zaprojektowany jako autobus liniowy do transportu lokalnego i regionalnego.
Chłodzony wodą, sześciocylindrowy silnik typu D-614 węgierskiego producenta Csepel o pojemności 8275 ccm rozwijał moc 145 KM przy 2300 obr./min. Umieszczony pionowo z tyłu. Dzięki tej jednostce napędowej autobus mógł osiągnąć prędkość maksymalną do 98 km/h. Autobus posiada wspomaganie kierownicy.
Korpus 66-tki jest uproszczony w porównaniu do Ikarusa 55 o bardzo podobnym wyglądzie zewnętrznym. Ikarus 66 ma czteroczęściową panoramiczną szybę przednią z dwoma dużymi płaskimi przednimi szybami i dwoma lekko zakrzywionymi oknami narożnymi. Ogólnie rzecz biorąc, aerodynamiczny wygląd odpowiadał ówczesnym wyobrażeniom . Od 1959 roku zrezygnowano z oszklenia krawędzi dachu i świateł pozycyjnych w małych płetwach na dachu Ikarusa 66, a przód otrzymał wtedy prawdziwą kratkę między reflektorami.
Zastosowane drzwi były drzwiami harmonijkowymi, które były obsługiwane z fotela kierowcy. Autobus był dostępny w wersji trójdrzwiowej (dwoje drzwi trójskrzydłowych z przodu i z tyłu oraz jedne czteroskrzydłowe środkowe) jako autobus miejski oraz z dwojgiem drzwi trójskrzydłowych jako autobus międzymiastowy , z drzwiami tylnymi albo w z przodu lub za tylną osią. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca mógł przejąć obsługę pasażerów linii regularnej, a konduktorzy , którzy w tamtym czasie byli jeszcze popularni, stawali się mnuej potrzebni. Przedział pasażerski autobusu miejskiego oferował 32 miejsca siedzące i 58 miejsc stojących.
Na początku lat 70. Ikarus 66 był na wyposażeniu Kopalni Wegla Kamiennego "Wawel" jako autobus wycieczkowy dla pracowników.