Model Numeru


Studebaker US6

Na Pragie, na Pragie, kto ma odwagie!

Studebaker US6 (1941 - 1945) jako wóz komunikacji publicznej po wojnie.
Po przeczytaniu gazetki dołączonej do modelu postanowiłem dowiedzieć się czegoś więcej o ciężarówkach w roli autobusów tuż po zakończeniu wojny. Trafiłem w internetowych na niesamowite zdjęcie pętli autobusowej pod hotelem Polonia w Warszawie z 1946 roku. W tym miejscu znajduje się obecnie stacja metra Centrum. Na zdjęciu widać ruiny, parterowe (prowizoryczne) sklepy na Marszałkowskiej oraz sznur ludzi ustawionych w kolejce do ciężarówki z czarnym "M" nad szoferką. Linia ta jeździła na Pragę. Taki wóz postanowiłem zrobić.

 

    Samochód ciężarowy Studebaker US-6 został skonstruowany w 1941 roku w oparciu o założenia armii amerykańskiej. Podobne samochody powstały wtedy także w zakładach GMC i International. US-6 wyróżniał się jednak niezwykle trwałym oraz mocniejszym silnikiem Herkules JXD. Po podpisaniu ustawy Lend-Lease Act, model ten stał się podstawowym samochodem ciężarowym oferowanym sojusznikom. Z prawie 200 000 wyprodukowanych egzemplarzy ponad 100 000 trafiło do ZSRR. Pośrednio, od Armii Czerwonej, dużą ich liczbę tych ciężarówek otrzymały jednostki Ludowego Wojska Polskiego.

Studebaker US-6 był produkowany w 13 odmianach (od U1 do U13) z dwoma rozstawami osi i napędem na 2 lub 3 osie. Cześć samochodów była wyposażona w wyciągarkę. Egzemplarze produkowane od grudnia 1942 do marca 1943, posiadały otwartą kabinę kierowcy typu African. W większości trafiły one do Związku Radzieckiego.

Obok podstawowej wersji ciężarowej, wyprodukowano również niewielką liczbę cystern, wywrotek oraz ciągników siodłowych.

Pomimo zewnętrznego podobieństwa do samochodu GMC CCKW, różniły się od swego konkurenta praktycznie wszystkim. Produkcja samochodów Studebaker US-6, została zakończona wiosną 1945 roku.

Model: Studebaker US6 (1941 r.) po konwersji.
Wydanie: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 22. / DeAgostini