Model: Stanguellini 1100 Sport

Produkcja: 1947


Model: Stanguellini 1100 Sport Ala d'Oro (1947 r.)
Wydanie: Starilne Models


Model: Stanguellini 1100 Sport (1948 r.)
Wydanie: Starline Models

Wyścig Tysiąca Mil (Mille Miglia) 1948 rok.

Załoga: Aldo Terigi i  M. Berti
Wynik: 4 miejsce
Czas: 16:57:10


    Vittorio Stanguellini urodził się w 1910 roku. Przed II wojną światową był dilerem FIAT-a w Modenie. W 1933 roku zaczął modyfikować samochody FIAT-a. Po wojnie skonstruował pierwszy pełnowymiarowy samochód i od tamtego czasu do 1962 roku budował od dwóch do czterech samochodów sportowych na rok. Zbudował także własne silniki oparte na jednostkach FIAT-a, o pojemnościach 750 i 1100 cm³. Silniki te osiągały znaczne sukcesy we włoskich wyścigach samochodowych.

Wraz z utworzeniem we Włoszech Formuły Junior, Stanguellini zdecydował się na uczestnictwo w tej serii, a jego samochody zdobyły tytuł w 1958 roku. Rok później Formuła Junior umiędzynarodowiła się, ale prowadzący Stanguelliniego Michel May zdołał sięgnąć po tytuł; w tym okresie kierowcami Stanguellinich byli m.in. Wolfgang von Trips i Lorenzo Bandini. Po przyjściu do Formuły Junior Coopera i Lotusa Stanguellini nie osiągał już tak dobrych wyników i wycofał się z rywalizacji po kilku latach.

Samochody Stanguellini uczestniczyły również m.in. w 24h Le Mans, Formule 2 i Formule 3.


    Carrozzeria Ala d’Oro została założona w 1946 roku i zlokalizowana w Reggio Emilia przez Franco Bertaniego, mistrza Włoch w klasie 1100cc z 1938 roku, oraz Officine Reggiane w Reggio Emilia. Officine Reggiane była małą fabryką, która wyrosła w czasie wojny, produkując części do samolotów, głównie skrzydła i kokpity, i dlatego pod koniec wojny nie miała nic do roboty. Siłę roboczą uratował Bertani, zakładając Carrozzeria Ala d’Oro. Ala d'Oro wykonała większość pierwszych samochodów produkcyjnych Stanguellini i kilka modeli sportowych, a także samochody rzemieślnicze i ciężarówki.


    Mille Miglia (tysiąc mil) to wyścig wytrzymałościowy przebiegający drogami publicznymi północnych Włoch. Organizowany w latach 1927- 1940 i 1947 - 1957.
    Wśród kierowców najwięcej razy triumfował Clemente Biondetti.

W przeciwieństwie do nowoczesnych rajdów, w Mille Miglia samochody o mniejszej pojemności skokowej i wolniejsze startowały jako pierwsze. Dzięki temu organizatorzy zminimalizowali okres, kiedy to drogi musiały zostać zamknięte, a ratownicy i obsługa wyścigu pełniła swoje funkcje.

    Z organizacji wyścigu zrezygnowano po dwóch śmiertelnych wypadkach.

Pierwszy wypadek wydarzył się w 1957 roku. W wypadku zginął hiszpański kierowca Alfonso de Portago (Ferrari), jego nawigator Edmund Nelson oraz dziewięciu widzów, w miejscowości Guidizzolo. Drugi wypadek samochodowy, miał miejsce w Brescia. W wypadku zginął Joseph Göttgens (Triumph TR 3).

 

    Od 1977 roku wznowiony jako "Mille Miglia Storica" – wyścig-parada przede wszystkim dla właścicieli historycznych samochodów sportowych wyprodukowanych przed 1957 rokiem. Wyścig odbywa się przede wszystkim drogami Lombardii i Toskanii na trasie Brescia-Rzym-Brescia.