Model: Osca MT4 1500 TN (Maserati)

Produkcja: 1956 r.


Model: Osca MT4 1500 TN (1956 r.)

Wydawca: Starline Models

Wyścig: Grand Prix Imola 30.09. 1956 rok.

Kierowca: Giulio Cabianca


Model: Osca MT4 1500 TN (1956 r.)

Wydawca: Starline Models

Wyścig: Mille Miglia 1956 r.
Kierowca: Luigi "Gigi" Villoresi
Wynik: Nieukończony.


    Mimo że ich samochody odnosiły duże sukcesy na torze, trzej pozostali przy życiu bracia Maserati ( Bindo, Ettore, Ernesto) mieli problemy finansowe, zwłaszcza w drugiej połowie lat 30. XX wieku. Niechętnie zostali zmuszeni do sprzedaży swojej fabryki Adolfo Orsi w 1937 roku. Jednym z warunków umowy sprzedaży było kontynuowanie przez braci pracy w firmie przez okres dziesięciu lat. Wsparcie finansowe Orsi pozwoliło na opracowanie dwukrotnego zwycięskiego Indy 8CTF oraz wysoce zaawansowanego 4CL. Mimo to postanowili opuścić firmę po upływie dziesięcioletniej kadencji. Bracia pragnęli niezależności i pełnej kontroli. Założyli nową firmę; l'Officine Specialzate Costruzione Automobili Fratelli Maserati, w skrócie OSCA.

    Dysponując jedynie ograniczonymi środkami finansowymi, trzej bracia musieli przyjąć znacznie skromniejsze podejście w porównaniu z zaawansowanym technologicznie Maseratis, który wyprodukowali wcześniej. Stworzyli wyścigówkę sportową MT4 (Maserati Tipo 4), skierowaną do bardzo popularnej klasy poniżej 1100 cm3. Podwozie składało się z dwóch podłużnic stalowych z rurek i było zawieszone na podwójnych wahaczach z przodu i żywej osi tylnej. Moc pochodziła z czterocylindrowego silnika, który był bardzo podobny do sześciocylindrowego silnika, nad którym bracia pracowali przed opuszczeniem Maserati. Aluminiowy zespół napędowy z pojedynczym górnym wałkiem rozrządu został zamontowany w podwoziu współpracującym z czterobiegową skrzynią biegów. OSCA MT4 została dostarczona jako podwozie toczne dla producentów nadwozi niestandardowych do nadwozia, a pierwsze samochody miały nadwozie w stylu błotnika rowerowego i były znane jako „Siluro”.

    Nowe „Maserati” zadebiutowało w Grand Prix Pescary 1948 w rękach dobrze finansowanego, ale nie tak utalentowanego Franco Carnacchia. Podczas drugiego wyjazdu zwinny OSCA był pilotowany przez Luigi Villoresi, który szybko poprowadził go do zwycięstwa w GP Neapolu przeciwko znacznie większej konkurencji silnikowej. Ten wynik oddał skrupulatnie przygotowaną sprawiedliwość MT4 i uczynił OSCA poważnym producentem. Był to początek bardzo długiej i bardzo udanej kariery dla MT4, która była stale rozwijana. Pierwsza modyfikacja polegała na nieznacznym zwiększeniu pojemności do 1340 cm3. Po skonstruowaniu dziewięciu egzemplarzy, bracia Maserati wprowadzili pod koniec 1949 roku nową podwójną głowicę krzywkową. Wszystkie kolejne MT4 otrzymały tę głowicę i nazwę typu 2AD (podwójny wałek rozrządu).

     Początkowo oferowany w wersji 1090 i 1340 cm3, MT4 nadal dominował w mniejszych klasach pojemności podczas imprez w całej Europie, a później także w Stanach Zjednoczonych. Nadwozie błotnika rowerowego zostało zastąpione przez wszystko osłaniające, zwykle budowane Morelli. W 1953 roku wprowadzono silnik o pojemności 1450 cm3, a wreszcie w 1954 roku silnik dwuiskrowy o pojemności 1490 cm3. Te MT4 2AD 1500 o mocy powyżej 130 KM były prawdziwymi pogromcami gigantów. Najlepsza godzina OSCA nadeszła w 1954 roku, kiedy Stirling Moss i Bill Lloyd pojechali 1500 MT4 i odnieśli zwycięstwo w 12-godzinnym wyścigu Sebring przeciwko Ferrari, Lanciom i Cunninghamom z silnikami o pojemności dwu-, trzy- i czterokrotnie większej niż MT4. Kiedy ostatecznie zaprzestano produkcji w 1957 roku, skonstruowano około 80 egzemplarzy MT4.

    Na papierze OSCA MT4 może nie wyglądać zbyt imponująco, wspaniały projekt i wyjątkowa jakość wykonania sprawiły, że przez prawie dekadę był to samochód, który pokonał w klasie poniżej 1500 cm3. Dzięki zwycięstwom w klasie w każdym większym wyścigu jest to bez wątpienia najbardziej udany samochód wyścigowy, jaki kiedykolwiek skonstruowali bracia Maserati. Przez wiele lat OSCA wydawały się całkowicie zapomniane, ale w ostatnich latach ponowne uznanie marki spowodowało gwałtowny wzrost cen. Dziś MT4 jest najcenniejszym z tak zwanych „Etceterini” zbudowanych we Włoszech na przełomie lat 40. i 50. XX wieku. Żadne dwa przykłady nie są takie same dzięki różnorodności konfiguracji silnika i jeszcze większej liczbie zamontowanych nadwozi.

    Zmiany przepisów na sezon 1954 spowodowały, że stare samochody były przestarzałe, i w związku z tym O.S.C.A. nie uczestniczyła w wyścigach samochodów jednomiejscowych do 1957 roku, kiedy to zadebiutował nowy czterocylindrowy silnik. W 1960 roku firma wygrała Włoską Formułę Junior, ale dwa lata później z powodu wieku, bracia Maserati sprzedali przedsiębiorstwo firmie MV Agusta.