Model: Renault Twingo I
Lata produkcji: 1993 - 2007


Model: Renault Twingo (1993 r.)
Wydanie: Norev dla Renault


Model: Renault Twingo
Wydanie: Solido / Francja


Model: Renault Twingo
Wydanie: Solido / Francja


Renault Twingo I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1993 roku.

Auto zostało zaprojektowane przez Patricka Le Quémenta (głównego projektanta Renault). Jednak historia Twingo zaczyna się dużo wcześniej, ponieważ związana jest z prototypowymi modelami Vesta. Renault Vesta I powstała w wyniku rządowego programu ECO 2000 z 1980 roku, który był bezpośrednio dotowany przez francuski rząd. Wstępne założenia Renault Vesta I i pierwsze zdjęcia auta pojawiły się już w 1981 roku. Jednak prototyp zaprezentowano dopiero w 1982 roku. Opierając się na badaniach nad prototypem Vesta I wdrożono projekt W60, który w przyszłości miał się przerodzić w wersję produkcyjną małego jednobryłowego auta. Po obiecujących badaniach prototypu Vesta I w 1987 roku zaprezentowano prototyp Vesta II. Po zakończeniu finansowania programu ECO2000 przez francuski rząd, Renault w 1988 roku zakończyło badania nad prototypem Vesta II. Jednak mając dość bogate wyniki badań i wtedy już spore doświadczenie z projektowaniem aut jednobryłowych, postanowiono w 1988 roku otworzyć program X-06, który miał być następcą programu W60. Ostatecznie efektem prac nad programem X-06 było zaprezentowanie w 1992 roku Renault Twingo na salonie samochodowym w Paryżu.

Pomimo popularności samochodu firma Renault nie zdecydowała się produkować wersji z kierownicą po prawej stronie, tracąc wielu klientów głównie w Wielkiej Brytanii (największy rynek eksportowy Renault). Twingo produkowane było początkowo z silnikiem C3G, charakteryzującym się m.in. mocą 55 KM, ośmioma zaworami oraz łańcuchem rozrządu. Od połowy 1996 roku zaczęto montować auta na bazie nowszej konstrukcji silnika – D7F (60 KM, 8 zaworów), a od 2001 roku nowsze silniki D4F (75 KM, 16 zaworów). W latach 1994–1995 auto delikatnie zmodyfikowano. W 1998 roku auto przeszło drugi face lifting.

Wnętrze urządzono dość ekstrawagancko. Na pierwszy rzut oka widać za kołem kierownicy pasek szerokości ok. 2 cm – jest to tablica kontrolna bądź jakkolwiek można to nazwać. Ogólnie coś, co pokazuje lampki kontrolne. Jak przystało na Renault, samochody francuskiej marki wybiegają daleko w przyszłość dzięki zastosowanym w nich gadżetom i nowinkom techniczne. Doskonałym tego przykładem jest ciekłokrystaliczny prędkościomierz, który znajduje się w środkowej części deski rozdzielczej. Cały kokpit jest wykonany z twardego i niezbyt przyjemnego w dotyku plastiku, ale jak pokazała praktyka, to też pewien standard w starszych pojazdach tej marki. Uwagę z pewnością przykują kolorowe przełączniki rozmieszczone na całej desce rozdzielczej. Ich jaskrawe barwy w żaden sposób nie łączą się z szarym odcieniem konsoli, ale widocznie taki miał być efekt. Modele z początku produkcji miały bardzo niewygodne fotele, ale szybko zażegnano ten problem, montując siedzenia stosowane w Clio.