Model: Lancia Aurelia
Lata produkcji: 1950 - 1958


Model: Lancia Aurelia GT (B20) 1951 r.
Wydanie: Solido


Lancia Aurelia to włoski samochód osobowy produkowany w latach 1950–1958. Uważa się że był to pierwszy pojazd zasługujący w pełni na miano grand tourer. W modelu tym Lancia wprowadziła szereg innowacyjnych rozwiązań. Głównym było zastosowanie po raz pierwszy w seryjnie produkowanym pojeździe silnika V6. Silnik ten napędzał koła tylne poprzez skrzynię biegów umieszczoną z tyłu pojazdu wraz z mechanizmem różnicowym (układ transaxle), bębnowe hamulce kół tylnych umieszczone były przy mechanizmie różnicowym, a nie bezpośrednio przy kołach.

Jednostka napędowa początkowo miała pojemność 1,8 l w miarę rozwoju silnika powiększaną stopniowo do 2,5 l. Zarówno blok silnika jak i głowica wykonane były z aluminium, pojedynczy wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika napędzał zawory poprzez popychacze. Zastosowano półkoliste komory spalania. Zasilanie realizowane było za pomocą jednego gaźnika Solex lub Weber, w późniejszych wersjach o pojemności 2 l używano gaźników podwójnych.

Projektantem modelu Aurelia był Vittorio Jano, włoski projektant pochodzenia węgierskiego.

 

Aurelia zadebiutowała jako sedan wyposażony w silnik V6 o pojemności 1754 cm³, mocy 56 KM (42 kW). Ta wersja nosiła oznaczenie B10. Od 1951 roku oferowano Aurelię w wersji B21 z silnikiem o pojemności powiększonej do 1991 cm³ i mocy 70 KM. Obie wersje produkowano do roku 1953. Równolegle z wersją sedana B21 powstawało 2-drzwiowe coupe Aurelia GT (B20). Zaprojektowana została w firmie Ghia a nadwozie zbudowane zostało przez Pininfarinę. Stosowano ten samo silnik jak w wersji B21 o mocy zwiększonej do 75 KM.