Model: Fiat 500 Topolino
Lata produkcji: 1936 - 1955
Model: Fiat 500A Topolino (1936 - 1948)
Silnik: R4; SV; 569 ccm; 13 KM
Seria: Brumm. Skala ~1:41.
Fiat 500A ze względu na małe rozmiary i szary kolor zyskał przydomek topolino (myszka). Pojazd ważył poniżej 400 kilogramów i osiągał prędkość maksymalną około 85 km/h. Przed wojną licencję na pięćsetkę zakupiła francuska Simca jako Simca Fiat 5 oraz niemieckie NSU. Montowano je także w zakładach Austro-Fiat, krótką serię zmontowano w polskich zakładach PZInż. Poza standardowym nadwoziem coupé w drezdeńskiej firmie Glaeser powstawały dwie odmiany nadwozi kabriolet, zaś Weinsberg wyprodukował niewielką liczbę stylowych nadwozi spider.
W trakcie produkcji oferowano trzy podstawowe wersje modelu Topolino:
- Fiat 500A - w latach 1936-1948, z przerwą na końcowy okres wojny i czas powojennej odbudowy {w 1944 roku zakłady koncernu Fiat zostały zbombardowane przez
aliantów},
- Fiat 500B - w latach 1948-1949,
- Fiat 500C - w latach 1949-1955.
Pod koniec lat 40. wprowadzono do produkcji odmiany: Giardiniera i oklejone drewnianym ozdobami w stylu amerykańskich woody wagon - Belvedere. Były to pierwsze kombi w ofercie Fiata. W 1948 roku, wraz z wprowadzeniem modelu 500B, zastosowano ulepszony, górnozaworowy silnik o tej samej pojemności i zwiększonej mocy 16,5 KM.
Ponieważ Topolino kosztował mniej niż 10 tys. ówczesnych lirów, stał się symbolem masowej motoryzacji we Włoszech.
Jego następcą są dwa modele: bezpośrednim Fiat 600 oraz nieco późniejszy lecz bardziej zbliżony parametrami technicznymi i nazwą Fiat 500.
Model od Brumm już sam w sobie jest klasykiem. Widać to po bliższych oględzinach. Niestety wykonanie autka przypomina mi stare resoraki z dzieciństwa.
Autku brakuje tylnej szyby nie dlatego że wypadła. Po prostu nigdy jej nie było.
Kolejny poważny błąd to skala. Z moich wyliczeń wychodzi coś około 1:41,5.
Modelik nie będzie waloryzowany. Z racji jego wieku (trudny do określenia) zostanie taki jaki jest.
Jednak najważniejsze że w końcu mam moje wymarzone Topolino.