Model: Alfa Romeo  Spider
Lata produkcji: 1966 - 1969


Model: Alfa Romeo Spider 1300


Pierwszy model Spidera został przedstawiony publicznie w 1966, otrzymując kod fabryczny 105. Samochód zastąpił w ofercie włoskiego producenta sportowy wariant Spider modelu Giulietta.

Pojazd wywołał kontrowersje swoim awangardowym, jak na drugą połowę lat 60., stylistykę i proporcje nadwozia. Pracownicy fabryki Alfa Romeo nadali mu nawet pogardliwą nazwę Osso di Seppia (skorupka kałamarnicy). W uzyskaniu kultowego statusu modelowi Spidera znacząco pomógł promujący go w pewnym sensie film Absolwent z Dustinem Hoffmanem i przede wszystkim charakterystyczny dźwięk pracującego na wysokich obrotach silnika tzw. Alfa Sound. Auto wyposażone było w silniki R4 o pojemności: 1,3; 1,6; 1,8 i 2,0 L.

Rocznie powstawało kilka tysięcy sztuk, najwięcej w 1991 roku - 9073 egzemplarzy.

Premiera pierwszej serii miała miejsce w marcu 1966 roku na Geneva Motor Show. Samochód był pierwszym niewielkim roadsterem, który powstał od początku jako oddzielny model, a nie odmiana nadwoziowa innego auta osobowego. Spider miał początkowo nazywać się zupełnie inaczej - Duetto, jednak z powodu kłopotów z rejestracją tego emblematu Alfa Romeo ostatecznie zrezygnowała z tego pomysłu. Samochód był produkowany przez 3 lata, do 1969 roku, kiedy to przeprowadzono pierwszą dużą modernizację - głównie pod kątem wyglądu nadwozia i wystroju wnętrza.